Jeżeli
umowa zlecenia transportowego nie reguluje kwestii związanych z ewentualną
anulacją zlecenia transportowego, w tym nie zawiera informacji o karach
umownych, wówczas w przypadku braku
postanowień dotyczących anulacji umowy, zastosowanie znajdą przepisy
powszechnie obowiązujące. Należy
podkreślić, iż zarówno w Konwencji CMR (Konwencja
o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z dnia 19 maja 1956
r. ) jaki i w Ustawie Prawo przewozowe brak jest przepisów, które regulują
kwestie, związane z anulacją zlecenia transportowego przez Zleceniodawcę.
Ustawa prawo przewozowe odsyła do przepisów kodeksu cywilnego. Wobec tego w
sytuacji gdy Zleceniodawca odwoła ładunek wówczas przewoźnik może wystąpić z
roszczeniem na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego., zgodnie z którym „ dłużnik
obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego
wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest
następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”. Zatem
jeżeli nie doszło do realizacji zlecenia transportowego, przewoźnikowi
przysługuje prawo do żądania rekompensaty.
Anulacja ładunku przez Zleceniodawcę w transporcie międzynarodowym i krajowym tzw. storno
Spis treści:
1. czy przewoźnik może wystąpić z roszczeniem przeciwko Zleceniodawcy?
2. W jaki sposób Przewoźnik powinien udowodnić powstałą szkodę?
Jeżeli w zleceniu transportowym brak jest postanowień, zawierających ewentualne uprawnienia przysługujące przewoźnikowi, w związku z anulacją ładunku, wówczas ciężar udowodnienia powstałej szkody spoczywa na przewoźniku. W związku z czym przewoźnik powinien wykazać, że w związku z anulacją zlecenia transportowego poniósł straty np. w postaci kosztów paliwa, z uwagi na podjazd na miejsce załadunku, powrót samochodu do bazy lub podjazd na inne miejsce załadunkowe, wynagrodzenie kierowcy za np. cały dzień postoju i oczekiwania na załadunek, a także utrata przewidywanych korzyści, ponieważ z uwagi na anulacje ładunku, w danym dniu nie mógł znaleźć zastępczego ładunku lub znalazł ładunek jednakże mniej korzystny np. znaczna różnica w wysokości frachtu.
Reasumując, istotne są
postanowienia umowy transportowej, a w przypadku braku uregulowań, w przedmiocie anulacji zlecenia, ciężar dowodu
spoczywa na przewoźniku, który powinien wykazać, iż w związku anulacją zlecenia
poniósł szkodę.
Treści publikowane na
blogu mają charakter informacyjny i nie stanowią porady prawnej, w związku z czym kancelaria nie ponosi
odpowiedzialności za ich wykorzystanie przez czytelnika. Należy mieć na uwadze, że każdy stan faktyczny jest inny i może różnić się od tego
przedstawionego na blogu.